Skip to main content

મરણટીપ




                                             મરણટીપ
                                                          - માય ડીયર જયુ 



         My Dear Jayu is well known writer of Gujarati literature. One has to read his works to understand the meaning of pain and suffering.  "Marantip" is small  Navlika. While reading and  after  reading, one can't get much pleasure or aesthetic delight but some how it reflects the reality of life and human beings. One must be thought about it after reading.

                It starts with smoothly conversation  between husband and wife. then it moves with flashback technique. What is the meaning of life ? we have to find out. but Luckily  people have their own and different answers. Life is meant to be journey only. I found the anxiety  of Existentialism in story.  Sometimes, Characters are not able to understand their own voices which come from within as sometimes we also fail to understand.


મરણટીપમાં ..........નિર્ણયમાંથી જન્મતી હળવાશની વાત નથી. કોઈ ઉકેલની વાત અહી નથી, ધુંધળી મન:સ્થિતિમાં, સંઘર્ષમાં, એકબીજા છે . બન્ને જણ ......જાણે કે  કશાક અગમ્ય તત્વનાં સોગટાં છે.  જીવન પ્રવાહમાં બન્ને  અવશપણે તણાય છે. બંન્ને નિ :સહાય છે ,બન્નેની અવસ્થા કાબૂ બહાર છે .

    જીવનમાં જેમ કશું નિશ્રિત, ગણતરીપૂર્વકનું , એક ને એક બે જેવું કશું હોતું નથી તેમ સાહિત્યમાં પણ નથી . આજ 'મરણટીપ' છે, અને એનો અનુભવ કર્યા સિવાય મનુષ્યને છુટકો જ નથી.

      Why one has to live ? Only because there is no other option to escape from living. we all are living because we have no choice to live as Protagonist does.  Every time we think that we get lesser than others but actually we forget that we all are others for others.


   ગઇકાલનું  મગજ લઇને આજ જાગીને જોઉં છું તો મારા બગીચાનાં વૃક્ષ પર ઇરછાની તરવરતી દેખાય છે.
  Here protagonist has thought of both......  રળિયાત ને નેહા.  કદાચ આપણી સૌની જીંદગીમાં હોય શકે......ને કદાચ હોય જ, જે અહીં પણ છે .

Though human beings are living in crowd, they feel lonely in their life. He says that ...... Neha is the inspiration but Raliyat is Strength for him. He wants both in his life at a time but it is impossible for him.

   બગીચાનાં વૃક્ષો તો એકલતાય અનુભવી શકે છે; પણ આકાશને એકલતાનો આશરો લેવા ક્યા જવું ? શું કરવું?

   આ માનવ - માણસ  જાત પાસે સપનાઓ અકબંધ છે. અરે , પોટલાના પોટલા વાળીને રાખ્યા છે.. બધુ મળી જ રહેશે આવતી કાલે એમ કરીને આજમાં એ ભીંસાતો રહે છે. વેદના એને પજવી રહી છે. But Human beings themselves don't know from which actually they are suffering?

     We can't accept the things today  and we miss it tomorrow . Its a human nature. When one is alone , defiantly s/he thinks about his/her past. we understand the value of time when it is already spent. And that's why we may say that.......


                          સ્મૃતિને આઁખો તો હોતી જ નથી ! પાંખો જ હોય છે............

આ બોઝિલ દેહ , લથડતી ચાલ , ઓગળતું અસ્તિત્વ. આ સુનકાર સંધ્યા . એકાદ વાદળી , નિસ્તેજ દીપ . આ મૌન રાત્રિ ,નિશ્ર્વેષ્ટ પવન , મરણાસન્ન સમય.......


           પ્રક્રિયાને સમયની સીમારેખા નથી, ને પરિણામને સ્થળનું સીમાકંન ! સાકાર પણ અસ્પર્શ્ય સૂર્યની અને સ્પર્શ્ય પણ નિરાકાર આકાશની આ લીલા છે .

     I would like to introduced the Existential anxiety with this context. Why we are living? we don't know?  What exactly we are doing we  don't know. And then even we pretend ourselves as we are doing some significant things over here. But , the truth is that we just pass our time as we have doing nothing to do in this world. The ultimate reality of the life is only............. The Death. But ....... We can't commit suicide and we have to wait until Death come over here. We all are doing  merely  'Waiting' in our life. As nature of human beings all have habit to compare the things . We are not happy with ourselves. We have to accept our existence first and than anything else. We never forget our past and  can't live in present time. Time is only which present in front of you. Nothing else.
  
જળ એટલે જળ , અસ્તિત્વ માત્ર , આકાર નહિ, પ્રકાર નહી. પૃથ્વીના આકાશ સાથેના પ્રથમ સ્પર્શે પ્રગટેલી પ્રસન્નતાની પ્રતિતી....... આનંદસ્થિત....આનંદગતિ..........આ આકાશ જેમ ઓગળે છે તેમ ઓગળતું જ રહેવાનું . આ આકાશ ઓગળતું ઓગળતું ક્યાં ઠલવાતું હશે ? ક્યાં જમા થતું હશેઓગળતા આકાશને ઝીલવાની તો કોની તાકાત હોય ?


  વેદના  છે, void છે - આંતરશૂન્યતા ........ માણસને સહન કર્યા સિવાય છુટકો નથી , માટે તો મરણટીપ છે .


     

Comments

Popular posts from this blog

Analysis of the Gazal- Chandi jaisa rang hai tera

Chandi jaisa rang hai tera - Lyrics  Chandi jaisa rang hai tera, sone jaise baal Ek tuhi dhanvaan hai gori, baaki sub kangaal Chandi jaisa rang hai tera, sone jaise baal Ek tuhi dhanvaan hai gori, baaki sub kangaal Ek tuhi dhanvaan hai gori, baaki sub kangaal........ Jis reste se tu gujre, voh phoolon se bhar jaye Jis reste se tu gujre, voh phoolon se bhar jaye Tere pair ki komal aahat sote bhaag jagaye Jo patthar choo le gori tu voh heera ban jaye Tu jisko mil jaye voh, tu jisko mil jayeVo ho jaye malamal Ek tuhi dhanvaan hai gori, baaki sub kangaal Chandi jaisa rang hai tera sone jaise baal Ek tuhi dhanvaan hai gori, baaki sub kangaal....... Jo be-rang ho us par kya kya rang jamate log Jo be-rang ho us par kya kya rang jamate log Tu naadaan na jane kaise roop churate log Nazaren bhar bhar dekhen tujhko aate jaate log Chail chabeeli rani thoda, Chail chabeeli rani thoda ghoonghat aur nikaal Ek tuhi dhanvaan hai gori, baaki sub kangaal Chandi jaisa rang h...

અખેપાતર

અનુભવોનું અકળ પાત્ર - અખેપાતર Bindu Bhatt is well known Gujarati writer. 'Akhepatar' (1999) have awarded the 'Sahitya Akademi Award' for the 2003. Novel has the  female  protagonist Kanchanba.  આમ તો આખીયે વાત કાંચનબા ના જીવન ની જ છે ને તેમ છતાંય એમાં ઘણું છે જે એક સ્ત્રી ને જ નહીં આખાય માનવજગત ને લાગું પડે છે.  Chandrakant Topiwala said that...... "સામાજીક ચેતનાની આધારભુત ભારત ના ભગલાંના વિષયની છે ને તેમછતા ભારતના વિભાજન કરતા એ વિભાજન ને કારણે પાત્રોની બદલાતી આવતી નિયતિ નિરૂપનનો વિષય છે."  કંચનબા ની પીડા,દુઃખો ને વેદના ને   ભુતકાળ માંથી એ વર્તમાન ને  નવો અર્થ આપે છે. This is story of journey not only from Outside but the most necessary from the 'inside' also. નવલકથા માં કંચન થી લઇને કાંચનબા સુધી ની સફર છે. After the partion of IIndia & Pakistan, People are suffering from agony. They  hate their own disgustful life. Many people lost their family members and family is broken down. And Kanchnba is one of...

માધવ ક્યાંય નથી !

માધવ ક્યાંય નથી .......                                  -    હરિન્દ્ર દવે          ‘Madhav  Kyay nathi’  is written by very renowned writer Harindra Dave. The title of the novel – itself suggest something. I think there are two aspect of the title. First , he is not at any particular place means that he is omniscient . And second meaning is that he is no where!               The plot of the novel also deals with this idea and gradually reveals the whole events of Krishna’s life. The story  of the novel reveals not only Krishna’s journey from his birth but also with him we find the journey of Naradmuni who wants to meet Krishna but unfortunately he can’t.                 The novel based on only Naradmuni’s desire or extreme eagerness to meet Krishn...